Pałacowe spotkania z muzyką – „Z blaskiem i precyzją”

Pałac w Jabłonnie zaprasza na 157. koncert z cyklu „Pałacowe spotkania z muzyką” poprzedzający otwarcie nowej wystawy w Galerii Sztuki Współczesnej „Oranżeria”.
Koncert odbędzie się 18 marca 2018r. o godz. 13.00  w Pałacu w Jabłonnie ul. Modlińska 105.

 

Z BLASKIEM I PRECYZJĄ

Jak wskazuje tytuł dzisiejszego koncertu, będzie on obfitował w utwory wymagające od wykonawców nie tylko wysokiego kunsztu artystycznego, ale również niezwykłej biegłości i precyzji technicznej. Już na początku usłyszymy efektowny Taniec z szablami gruzińskiego kompozytora XX wieku Arama Chaczaturiana. Choć utwór ten znany jest szerokiej publiczności, niewielu jednak wie i pamięta, że pochodzi on z baletu Gajane. Koncert na sopran koloraturowy i orkiestrę Reinholda Glière’a jest swoista perełką literatury wokalnej, rzadko jednak wykonywaną ze względu na stopień trudności. Składa się z dwóch kontrastowych części, z których pierwsza jest liryczna i melancholijna, druga zaś, to istny popis wirtuozerii i wokalnego kunsztu. Humoreskanr 7 czeskiego kompozytora XIX wieku, Antonina Dvořáka, jest najsłynniejszą z cyklu ośmiu humoresek napisanych przez kompozytora na fortepian. Nuit d’etoiles to jedna z 55 pieśni francuskiego kompozytora doby impresjonizmu, Claude Debussy’ego. Skomponował ją w wieku 18 lat, do tekstu francuskiego poety XIX wieku, Thèodore de Banville. Jego kolejna kompozycja, Clair de lune, pochodzi z czteroczęściowej fortepianowej Suity bergamasque. Grywana bardzo często jako samodzielny utwór, jest jednym z czołowych przykładów impresjonizmu w muzyce. Słowik – wokaliza Camille Saint–Saensa i Air vif Farncisa Poulenca, ostatnia z cyklu czterech pieśni Airs chantès skomponowanych na sopran i fortepian, to dwa kontrastujące pod względem charakteru utwory. Pierwszy – nastrojowy, imitujący śpiew słowika, drugi – brawurowy i pełen ognia. Po utworach kompozytorów francuskich usłyszymy fragment II Rapsodii węgierskiej Austriaka, Franciszka Liszta. Jest to jedna z 19 rapsodii napisanych przez kompozytora na fortepian. Utwory te były częściowo inspirowane węgierskimi tańcami „Verbunkos”, powstałymi podczas werbunków do armii. Ombre légère – aria Dinorah z opery Dinorah Giacomo Meyerbeer’a to klasyczny popis operowej wirtuozerii. Meyebeer, choć z pochodzenia był Niemcem, większość życia spędził we Francji, a w swoich operach łączył z powodzeniem styl włoski, francuski i niemiecki. Podobnie stało się z Jacquesem Offenbachem, który również był z urodzenia Niemcem, jednak żył i tworzył we Francji. Aria Olimpii z jego opery Opowieści Hoffmana jest jedną z najbardziej wymagających arii operowych. .Histoire du Tango to jedno z najsłynniejszych dzieł mistrza tanga, Argentyńczyka, Astora Piazzolli. Jest to zbiór czterech utworów na flet i gitarę, ukazujących historię tanga na przestrzeni lat. Cafe 1930 jest drugim utworem z cyklu.

Magdalena Rostworowska

PROGRAM

Aram Chaczaturian (1903-1978) Taniec z szablami
Piotr Czajkowski (1840-1893) Parafraza na temat Arii Leńskiego
z opery Eugeniusz Oniegin
Reinhold Glière (1875-1956) Koncert na sopran koloraturowy i orkiestrę,
wersja kameralna
Andante
Walc – Allegro
Antonin Dwořák (184-1904) Humoreska op.101 nr 7
Claude Debussy (1862-1918) Nuit d’etoiles
Camille Saint–Saens (1835-1921) Słowik (wokaliza)
Francis Poulenc (1899-1963) Air vif
Camille Saint–Saens (1835-1921) Romanse op.37
Claude Debussy (1862-1918) Clair de lune
Franciszek Liszt (1811-1886) II Rapsodia węgierska (fragment)
Giacomo Meyerbeer (1791-1864) aria Dinorah „Taniec z cieniem”
z opery Dinorah
Astor Piazzolla (1921-1992) Cafe 1930 z suity Histoire du Tango
Jacques Offenbach (1819-1880) aria Olimpii „Lalka”
z opery Opowieści Hoffmana

Wykonawcy:
Grażyna Mądroch – sopran koloraturowy
Ewelina Kliczkowska – flet
Adam Sychowski – fortepian

Kierownictwo artystyczne cyklu – prof. Andrzej Zieliński