E-Doręczenia – złóż wniosek o rejestrację adresu, aktywuj skrzynkę i korzystaj

Informujemy mieszkańców, że od stycznia 2025 roku w naszej gminie funkcjonuje adres do e-Doręczeń, który umożliwia elektroniczne załatwianie spraw urzędowych w sposób szybki, wygodny i bezpieczny.

Nasz adres do e-Doręczeń AE:PL-65464-90251-WFCIH-24

E-Doręczenia to usługa pozwalająca na wymianę korespondencji z urzędem drogą elektroniczną, z zachowaniem pełnej poufności i bezpieczeństwa danych. Dzięki niej mieszkańcy mogą otrzymywać pisma urzędowe, decyzje oraz inne dokumenty w formie cyfrowej, eliminując konieczność osobistych wizyt w urzędzie.

Korzystanie z e-Doręczeń przez obywateli nie jest obowiązkowe aczkolwiek wpis adresu do doręczeń elektronicznych (ADE) do bazy adresów elektronicznych (BAE) jest równoznaczny z żądaniem doręczania korespondencji przez podmioty publiczne na ten adres.

Zachęcamy do korzystania z tej nowoczesnej formy kontaktu, która pozwala zaoszczędzić czas i usprawnia komunikację z urzędem.

Jak złożyć wniosek o rejestrację adresu i skrzynki do e-Doręczeń?

Jeśli chcesz wysyłać i odbierać wiadomości w usłudze e-Doręczeń, potrzebujesz adresu do e-Doręczeń. Może o niego wystąpić każdy obywatel, który ma profil zaufany lub dowód osobisty z warstwą elektroniczną (e-dowód). Aby go utworzyć wystarczy kilka prostych kroków:

  1. Wypełnij wniosek o adres i skrzynkę do e-Doręczeń,
  • uzupełnij dane wnioskodawcy,
  • możesz wskazać administratora, czyli osobę, która będzie zarządzać w Twoim imieniu skrzynką do e-Doręczeń – podaj jego dane i adres e-mail.
  1. Sprawdź wniosek i podpisz go elektronicznie (profilem zaufanym, e-dowodem lub podpisem kwalifikowanym).
  2. Odbierz potwierdzenie złożenia wniosku pod adresem e-mail, który podasz we wniosku.

Adres doręczeń elektronicznych (ADE) możesz uzyskać u operatora wyznaczonego (OW) oraz u komercyjnych dostawców usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego (KDU).

Jak sprawdzić status wniosku

Status złożonego wniosku oraz zawarte w nim dane może sprawdzić osoba składająca wniosek po zalogowaniu się na edoreczenia.gov.pl w zakładce Zarządzaj adresami do e-Doręczeń. W tym miejscu zamieszczone są wszystkie złożone wnioski wraz z informacją o ich statusie. Status wniosku można sprawdzić także na swoim koncie na mObywatelu, w zakładce Twoje skrzynki wybierając opcję Zarządzaj adresami do e-Doręczeń, która znajduje się w prawym górnym rogu strony.

 Ważne!

  • Jeśli po złożeniu wniosku zorientowałeś się, że popełniłeś w nim błąd, nie składaj kolejnego wniosku, poczekaj na jego odrzucenie. 
  • Jeśli wniosek zostanie odrzucony,  otrzymasz e-maila z informacją o przyczynie jego odrzucenia ze wskazaniem, co wymaga poprawy. Wówczas należy złożyć nowy wniosek.

Jeżeli wniosek zostanie zaakceptowany, na adres e-mail podany we wniosku dostaniesz informację o utworzeniu adresu do e-Doręczeń i konieczności aktywacji skrzynki. Aktywuj skrzynkę zgodnie z instrukcją podaną w wiadomości e-mail.

Aktywacja skrzynki w 5 krokach

1.Zaloguj się do serwisu mObywatel.gov.pl.

2. Otwórz zakładkę Twoje skrzynki w menu bocznym.

3. Kliknij przycisk Aktywuj skrzynkę przy skrzynce, którą chcesz aktywować.

4. Podaj adres e-mail do powiadomień i zapoznaj się z regulaminem świadczenia usług przez Operatora Wyznaczonego.

5. Kliknij przycisk Aktywuj.

Na adres e-mail otrzymasz informację, że skrzynka jest aktywna i możesz z niej korzystać.

Ważne! Gdy aktywujesz skrzynkę, będziesz otrzymywać korespondencję od podmiotów, które już używają e-Doręczeń. Zapoznaj się z pouczeniem o skutkach prawnych.

Adres doręczeń elektronicznych (ADE) możesz uzyskać u operatora wyznaczonego (OW) oraz u komercyjnych dostawców usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego (KDU).

Aktywacja skrzynki do e-Doręczeń – film instruktażowy

Pełna informacja dotycząca usługi e-Doręczenia znajduje się na stronie: www.gov.pl/web/e-doreczenia/jak-zalozyc-adres-i-skrzynke-do-e-doreczen