E-usługi to takie proste – skorzystaj już dziś

Chcesz załatwić sprawę w urzędzie gminy? Brakuje Ci zaświadczenia lub odpisu, a może chcesz złożyć wniosek? Możesz zrobić to przez Internet. Skorzystaj z ePUAP – bezpłatnej platformy do kontaktu z różnymi urzędami i załatw swoją sprawę szybko, wygodnie i bez kolejek.

Czym jest ePUAP

 ePUAP to skrót nazwy Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. To miejsce, gdzie usługi są udostępniane. Dzięki ePUAP załatwisz wiele spraw w różnych urzędach bez wychodzenia z domu – przez Internet, w wybranym przez siebie czasie i w dowolnym miejscu. Nie ograniczają Cię godziny pracy urzędów – sam decydujesz, kiedy złożysz wniosek. Wniosku nie musisz podpisywać ręcznie – do podpisu elektronicznych dokumentów służy bezpłatny profil zaufany. Dzięki ePUAP szybko, wygodnie i bezpiecznie sprawdzisz m.in. statusy spraw i wniosków, odbierzesz i wyślesz urzędową korespondencję, uzyskasz odpisy aktów: małżeństwa, urodzenia, zgonu lub innych dokumentów, a także zgłosisz urodzenie dziecka, sprawdzisz, czy pracodawca Cię ubezpieczył i jaką dostaniesz emeryturę; przejrzysz swoje zwolnienia lekarskie oraz składki. Lista spraw, które możesz załatwić przez ePUAP cały czas się rozszerza.

Z ePUAP może korzystać każdy kto ma PESEL oraz konto na platformie.

Żeby korzystać z usług na ePUAP i podpisywać elektroniczne dokumenty, musisz potwierdzić swoją tożsamość w Internecie – urząd musi wiedzieć, kim jesteś.

Możesz to zrobić na 2 sposoby: bezpłatnym profilem zaufanym (eGo) – profil zaufany można założyć samodzielnie przez Internet lub z pomocą urzędników w Urzędzie Gminy Nieporęt. lub płatnym certyfikatem kwalifikowanym.

Każda wysyłka i odbiór pisma przez ePUAP ma urzędowe poświadczenie odbioru (UPO), które jest tak samo ważne jak awizo.

Załóż profil zaufany

Profil zaufany (PZ) jest środkiem identyfikacji elektronicznej. Umożliwia złożenie podpisu zaufanego, ale nie jest podpisem elektronicznym. Możesz go założyć bez wychodzenia z domu.

Profil zaufany to potwierdzony zestaw danych, które jednoznacznie identyfikują jego posiadacza w usługach podmiotów publicznych w Internecie. Te dane to: imię (imiona), nazwisko, data urodzenia oraz numer PESEL. Profil zaufany jest tak zabezpieczony, aby nikt – poza jego właścicielem – nie mógł go użyć.

Za pomocą profilu zaufanego skutecznie potwierdzisz swoją tożsamość w Internecie  oraz podpiszesz wniosek, jeśli jest to niezbędne do załatwienia sprawy urzędowej. Za jego pomocą sprawdzisz także m.in.: swoje punkty karne, swoje dane w Rejestrze Dowodów Osobistych, oraz dane medyczne w Internetowym Koncie Pacjenta (IKP).

Profil zaufany może założyćkażdy, kto ma numer PESEL, oraz ma pełną lub ograniczoną zdolność do czynności prawnych. Osoby ubezwłasnowolnione oraz dzieci przed ukończeniem 13 roku życia nie mogą mieć profilu zaufanego.

Profil zaufany ważny jest przez 3 lata. Potem możesz przedłużać jego ważność o kolejne 3 lata.

Najprostszym sposobem założenia profilu zaufanego jest skorzystanie z internetowego konta bankowego. Twoje dane w banku są wiarygodne, ponieważ zostały uwierzytelnione podczas zakładania konta, dlatego nie musisz już potwierdzać ich osobiście w urzędzie. Profil zaufany możesz także założyć i potwierdzić w Urzędzie Gminy Nieporęt. Pomogą Ci go założyć urzędnicy.

Dzięki profilowi zaufanemu możesz korzystać z setek usług online na wielu portalach urzędowych. Takimi portalami są między innymi: ePUAP, Platforma Usług Elektronicznych ZUS czy Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej (CEIDG).

Materiały www.gov.pl